Ingen liker å bli tvunget eller føle seg kontrollert. Studier viser faktisk at ansatte som opplever at de kan påvirke sin egen arbeidshverdag er langt mer effektive og fornøyde enn ansatte som opplever det motsatte. Så hvordan kan endringer gjennomføres sammen med de ansatte?
Svaret ligger i fem små bokstaver: NUDGE. Nudge er små, kostnadseffektive tiltak som gjør de smarte valgene lettere å ta. Et kjennetegn på nudge er at personen som utsettes for nudge ikke skal tvinges til å velge noe. Et eksempel på nudge kan være en SMS fra tannlegen din der det står «Husk timen din kl. 15.30 i morgen». SMSen kan øke sjansen for at du husker tannlegetimen din, men du kan også velge å se bort fra SMSen og avbestille dersom du ønsker det.
Nudge kan være nødvendig og nyttig i alle typer virksomheter, både offentlige og private. Uansett om målet er å bli best på service, få ned sykefravær, skape bedre samarbeid eller bli bedre på salg, kan ulike nudge implementeres.
NUDGEit har utviklet teknologiske tjenester som bygger på forskningen bak nudge. Tjenestene består av både teknologiske og sosiale nudge som sammen dytter virksomhetens aktiviteter i riktig retning.
Vi finner ut i fellesskap hvilke nudge som vil være mest hensiktsmessige for deres behov og mål
Vi blir enige om hvilke teknologiske og sosiale nudge vi skal bruke
Vi tester ut nudge i en del av virksomheten for å forsikre oss om ønsket effekt
Vi implementerer nudge i resten av virksomheten og måler effekten
Vi holder tett kontakt under hele prosessen fordi vi tror at oppfølging er viktig for å
kunne tilpasse våre tjenester best mulig.